Добри практики за социално предприемачество



Ето няколко вдъхновяващи материали от Coompanion, Швеция, които описват  добри примера за бизнес модели за устойчив бизнес. Примерите описват социалните иновации и как социалните предприятия са успели да генерират печеливш бизнес както в публичния, така и в частния сектор.

По-голямата част от тези социални предприятия работят с трудова интеграция. Ще използваме следните примери за бизнес, за да демонстрираме стойността, създадена за по-традиционните компании, като правим бизнес със социални предприятия. Материалът е произведен в рамките на проекта Coop for EU - транснационален проект, финансиран от Европейския социален фонд. Партньорите по проекта са от България и Финландия.



1. Teknikkvinnor Sweden AB
ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Доминирана от мъже индустрия, в която жените се чувстват изключени и имат по-малко възможности от мъжете.
ИНДУСТРИЯ: Технологии

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Разпространява семинари за знания на организации, които искат да подобрят равенството между половете.
ВИЗИЯ: Независимо от пола, всеки трябва да може да работи в областта на технологичната индустрия, която е приобщаваща и равнопоставена по пол.

Teknikkvinnor Sweden AB помага на шведската технологична индустрия да стане по-приобщаваща. Целта на Teknikkvinnor, („Жените в технологиите“), е дори да създаде условия за игра чрез виждането, че всеки, независимо от пола, трябва да може да работи в областта на технологичната индустрия, която включва приобщаване и равенство между половете. Компанията, която има двама служители на пълен работен ден, предлагащи консултантски услуги в областта на равенството и включването на половете, работи с мрежата на Teknikkvinnor. В момента мрежата има две сестрински мрежи – Teknikkvinnor Chef and Teknikkvinnor Jobb.

Опит
Teknikkvinnor стартира като Facebook група през 2017 г. с цел повишаване на осведомеността сред компаниите и служителите, така че да разруши остарелите властови структури, да даде възможност на хората да заемат позиция срещу дискриминацията и да насърчат равенството между половете и приобщаването.
2017: 5 000 членове в рамките на 5 дни
2020: 29 000 членове

Търговска изгода
Бизнесът и индустрията са изключително търсени, за да подобрят равенството между половете. Тъй като мрежата на Teknikkvinnor се разраства, нуждите на бизнеса и индустрията бяха идентифицирани. Компаниите и организациите призовават Teknikkvinnor Sverige AB за помощ за подобряване на равенството между половете и приобщаването и по този начин повишават привлекателността им като работодатели.

Как технологичната консултантска компания Plan B се превърна в работно място с равенство между половете
На Teknikkvinnor беше възложена задача да организира семинар за равенство между половете като план Б, който предоставя цифрови решения на сектора за развитие на общността. Той беше толкова успешен, че Teknikkvinnor сега изпълнява проект за трансформация с мениджърския екип на План Б и ръководителя на равенството между половете. Заедно с Teknikkvinnor Sverige AB, компанията продължи невероятното си пътуване и сега се гордее с почти равнопоставено разпределение на половете.

Чрез ИЗПОЛЗВАНЕ НА ОСНОВНИТЕ ЦЕННОСТИ, напредването на Teknikkvinnor иска да достигне до повече отрасли, за да установи дългосрочни партньорства и да представи своите членове по най-добрия начин. Партньорствата обикновено започват с продажбата на Teknikkvinnor с цел да се установи по-задълбочено дългосрочно партньорство. Този тип начинания дават на клиента сигурност, стабилност и добавена стойност.




2. Entrévärdarna
ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Хората, които се борят за достъп до пазара на труда поради увреждане, дългосрочен отпуск по болест, безработица или езикови затруднения. Липса на обслужващ персонал, стресова работна среда в болниците и несигурност сред посетителите на болницата.

ИНДУСТРИЯ: Здравеопазване и социални грижи.

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Ескортиране на посетители В болници до правилното болнично отделение и транспортиране на конферентен кетъринг.

ВИЗИЯ: Всички посетители на болницата трябва да имат право на безопасен транспорт и добро гостоприемство.

Entrévärdarna гарантира сигурност и добро гостоприемство за посетителите на болницата. Entrévärdarna е кооперация за социална работа, управлявана от нейните членове въз основа на ценности на кооперацията. Членовете придружават посетителите в болницата Sunderby в Luleå.

Опит
Програма за съвместно обучение с цел стартиране на социално предприятие. Социалното предприятие Entrévärdarna е родено от проекта EntréK, ръководен от Sunder от училище Folkhögskola. Всички участници имаха увреждане, което означаваше, че се борят за достъп до пазара на труда. Проектът беше част от обучителна програма за сътрудничество, насочена към стартиране на кооперация за социална работа.

Търговска изгода
По споразумение между Entrévärdarna и доставчика на обществен транспорт Länstrafiken i Norrbotten се изплаща фиксирана сума за всеки ескорт, направен между медицинския транспорт и болничните отделения. Благодарение на Entrévärdarna хората стигат до срещите си навреме, а компаниите за медицински транспорт спестяват много време.

Потребност
НА ХОРАТА, ПРИСТИГАЩИ В БИЛНИЦАТА с медицински транспорт, такси, влак или автобус е необходима помощ за намиране на правилния болничен отдел. Въпреки че таксиметровите шофьори и други се опитаха да помогнат, това не беше част от тяхната роля и те не знаеха къде са разположени всички отдели. Медсестри и помощни лица често бяха твърде заети, за да помогнат на пациентите за ескортиране. Благодарение на Entrévärdarna, тези хора вече могат да се съсредоточат върху работата си.

Решение
Бизнес концепцията се зароди по време на обучителната програма благодарение на тясното сътрудничество с организацията Handikapprörelsen за инвалиди. Те знаеха, че посетителите се нуждаят от помощ, за да намерят път в болницата. Малко след това беше осъществен контакт и започнаха преговори между регион Норботтен и Länstrafiken. През октомври 2007 г. стартира социалната кооперация Entrévärd 0710. Сега тя се намира в зоната за чакане на таксита в болницата Съндърби.

Награждавана работа
Ескортът и гостоприемството са спечелили награди, като Entrévärdarna, почетен спомен от „Nyttigaste Affären“ през 2016 г. за уникалната си концепция, която направи пътуванията до болница по-лесен начин както за пациентите, така и за транспортния персонал. Освен това сега там работят осем души.

В бъдеще
В БЪДЕЩЕ ENTRÉVÄRDARNA ИСКА да поеме транспорта на пациенти между всички отделения. Той също така има за цел да осигури ескорт, който да отговаря на точните нужди на посетителите. Днес Entrévärdarna координира транспорта на конферентен кетъринг до различни райони на болницата и вижда потенциал за разширяване. Ключова бъдеща цел е да се създадат повече работни места за хората, които се борят за достъп до пазара на труда.



3. FourM Stationsvärdar
ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Хората, които се борят за достъп до пазара на труда поради увреждане, дългосрочен отпуск по болест, безработица или езикови затруднения.


ИНДУСТРИЯ: Сервизна

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Предоставяне на гостоприемна информация за пътуване за обучение на пътници на жп гара Luleå.

ВИЗИЯ: Създаване на работни места за хора, които се борят за достъп до пазара на труда по различни причини.

Домакините на гарата на FourM гарантират сигурност и добро гостоприемство на гарата на Luleå. FourM означава „Mål, Mening, Mervärde, Medbestämmande“ на шведски език, което се превежда като „Амбиция, цел, добавена стойност и съвместно определяне“. В допълнение към услугите по домовете и почистването, FourM предоставя услуги за пране в домовете за възрастни и грижи в Bergviken и гостоприемство на гара Luleå от името на Jernhusen.
Опит
Програма за съвместно обучение с цел стартиране на социално предприятие. FourM започна живота чрез концепция за обучение в Coompanion, където участниците научиха как се управлява социално предприятие и как да печелим от решаването на обществени предизвикателства.

Търговска изгода
ХОТЕЛИТЕ НА СТАНЦИЯТА ПРЕДОСТАВЯТ ДОБРО ГОСТОПРИЕМСТВО, като посрещат и насочват пътници на влакове. Когато часовете за пристигане или заминаване се променят, те предоставят информация за други опции. Станцията вече е приятно място и общественото предизвикателство е преодоляно.

Потребност
Безпилотната гара беше мръсно и неприятно място. Железопътната гара Luleå по-рано е била безпилотна, което я прави объркано, мръсно и неприятно място за пътуващите. Това е нещо, което собственикът на станцията, Jernhusen, искаше да промени.

Решение
Бизнес концепцията за гостоприемство на гарата беше зародена по време на обучителната програма на Coompanion. Jernhusen, организацията, която е собственик и управлява гарата, беше поканена да обсъди своята бизнес концепция. Това доведе до споразумение, което дава работа на двама души. FourM получава фиксирана сума от Jernhuset за персонал и предлага добро гостоприемство на гарата.

Социални цели
СОЦИАЛНИТЕ ЦЕЛИ на предприятието са да създават работа за хора, които са в дългосрочен отпуск по болест, борят се с шведския език или имат увреждане, което затруднява достъпа им до пазара на труда. Правителството е подписало споразумение за почистване на гарата и предоставя 4000 евро на месец за субсидирана заетост. В момента в компанията работят 2 души на пълен работен ден.

В бъдеще
FourM продължава да търси нови роли, за да помогне на повече хора да работят смислена работа. В момента домакините на гарата предоставят информация само на гарите. FourM вижда потенциал и за предоставяне на туристическа информация. Други безпилотни станции трябва да вземат под внимание този модел на социално предприятие, осигуряващо гостоприемство.

4. FourM Tvätteritjänst
ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Хората, които се борят за достъп до пазара на труда поради увреждане, дългосрочен отпуск по болест, безработица или езикови затруднения.

ИНДУСТРИЯ: Сервизна

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Предлагане на услуги за пране на домове за възрастни в община Лулео.

ВИЗИЯ: Създаване на работни места за хора, които се борят за достъп до пазара на труда по различни причини.

FourM печели търга, за да се грижи за пералнята на община Luleå. FourM означава „Mål, Mening, Mervärde, Medbestämmande“ на шведски език, което се превежда като „Амбиция, цел, добавена стойност и съвместно определяне“. В допълнение към услугите по домовете и почистването, FourM предоставя гостоприемство на гарите в жп гара Luleå и перални услуги в домовете за възрастни в Bergviken от името на община Luleå.
 Опит
Програма за съвместно обучение с цел стартиране на социално предприятие. FourM стартира чрез концепция за обучение в Coompanion, където участниците научиха как се управлява социално предприятие и как да печелим от решаването на обществени предизвикателства.

Търговска изгода
Предприятието създава социална стойност, тъй като хората, които иначе са изключени от пазара на труда, получават работа, а общината се възползва от почивстващите услуги.

Потребност
Един от домовете за грижи на община Лулео трябваше да намери изпълнител за пералня. В същото време политиците поставиха задача на служителите на общината да се насочат към обществени поръчки в социални предприятия, работещи с интеграция на пазара на труда, за да намалят изключването и да намалят разходите за финансова подкрепа. Следователно поръчката за перални услуги се предлагаше единствено на социални предприятия, която в крайна сметка беше спечелена от FourM.

Решение
ФОРУМЪТ ПОДПИСА ДВУГОДИШНО СПОРАЗУМЕНИЕ с община Лулео. Благодарение на партньорството, FourM успя да наеме четирима служители на пълен работен ден и да предложи стаж за езиково обучение. Един от факторите за успех е, че политиците са възложили на общинските служители да се насочат към обществените поръчки. Общината вижда огромна полза в закупуването на услуги от социални предприятия.

Социални цели
Социалните цели на предприятието са да създаде работа за хора, които са в дългосрочен отпуск по болест, борят се с шведския език или имат увреждане, което затруднява достъпа им до пазара на труда.

В бъдеще
FourM ще участва в повече оферти в области, които продължават напред. Нов търг се проведе през пролетта на 2020 г., когато FourM се надява да запази договора за още две години. Сега проучва области, в които може да се кандидатстват за подобни оферти.



5. KEKE


ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Изхабяване на ресурси и отрицателно въздействие върху климата, както и повишена безработица и изключване.

ИНДУСТРИЯ: Климат и околна среда.

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Иновации и методи на работа.

ВИЗИЯ: Да се ​​създадат повече работни места за хора, които се борят за достъп до пазара на труда. Усилията за намаляване на влиянието ни върху климата.

Кръговата бизнес концепция на KEKE намалява влиянието върху климата. KEKE означава „Kestävän Kehityksen Keskus“ на фински, което се превежда като „Център за устойчиво развитие“. Това е организация с нестопанска цел от трети сектор, състояща се от две асоциации и една компания, която управлява десет различни предприятия с общата цел да намали отрицателното ни въздействие върху климата. KEKE управлява ресторант, използващ хранителни отпадъци от магазините, прави барбекюта от рециклирани материали и почиства плажове от скраб и плевели, които превръща в компост. Топлината, генерирана чрез компостиране, се използва за сушене на дърва. KEKE също ремонтира велосипеди, възстановени от полицията, и ги продава от своята работилница за велосипеди. Тези устойчиви кръгови усилия формират основата за процедурите на организацията.
Опит
Основната цел на KEKE е да намери начини да върне дългосрочно безработните на работа и да разреши климатичната криза. Стажовете в KEKE дават на хората умения за устойчиви методи на работа. Заедно с местните хранителни магазини, KEKE идентифицира модел, който може да намали хранителните отпадъци и влиянието на климата, докато управлява ресторант, предлагащ здравословни закуски и обеди за работници и гости.

Ползи
Благодарение на усилията на KEKE, хранителните отпадъци са намалени и има по-малко отрицателно въздействие върху околната среда. В същото време хората, които преди това се бореха за достъп до пазара на труда, намериха смислена работа и научиха за кръговата стойност на различните си работилници. Тези, които работят в ресторанти, са разработили насоки за работа с храни.

Потребност
KEKE се свърза с местните хранителни магазини, които искаха да намалят хранителните си отпадъци, знаейки за усилията на KEKE за устойчивост. Ресторантът предлага здравословни закуски и обеди на своите работници и гости.

Решение
KEKE вече има споразумение с хранителния магазин да събира всяка храна, която е с наближаващ краен срок на годност. Ресторант Omakuppi използва храната, за да осигури вкусни и питателни закуски и обеди за работещите в организацията и за посетителите. Всичко, което не е със забележки, е компостирано. Червеите се култивират в компоста и се продават, докато компостът се използва в разпределението.
Кръговият бизнес на KEKE
                                                                              
     

В бъдеще

KEKE иска да продължи да се развива в нови области. Заетостта и устойчивите методи на работа намаляват влиянието върху климата. KEKE учи служителите на специфични начини да усъвършенстват уменията си.


6. Sömnadskollektivet

ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Новопристигналите имигранти в Швеция се борят за достъп до пазара на труда. Липсват значими дейности, които осигуряват езиково и работно обучение.

ИНДУСТРИЯ: Текстил и рециклиране.

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Да се създаде по-устойчив поглед върху модата, текстила и интериорния дизайн чрез рециклиране и модернизиране.

ВИЗИЯ: Да помогнем на клиентите да видят потенциала за по-устойчиво потребление и използване на дрехи.

Шивашка кооперация Sömnadskollektivet е социално предприятие под формата на кооператив, който насърчава интеграцията на пазара на труда чрез шивашки услуги за физически лица и компании. Освен бизнес концепцията за предлагане на шивашки услуги, преустройства, услуги за вътрешен текстил и повторна употреба на текстил, Sömnadskollektivet се увлича по устойчивост на модата. В момента организацията има четирима служители и петима души, преминали обучение за работа.
Опит
Всичко започна с проект, в който основателят Анна Хейки видя, че много новопристигнали имигранти в Швеция имат страхотни шивашки умения. Този ценен опит може да бъде използван за осифуряване на езиково обучение. Тогава Sömnadskollektivet би могъл да предложи по-широка гама от продукти и услуги.

Търговска изгода
Подпомагаме хората да използват дрехите и модата по по-устойчив и по-персонален начин. Организация, чието начинание има и социални цели.

Потребност
Sömnadskollektivet се свърза с хранителната кооперация COOP Norrbotten, за да обясни идеята си за продажба на собствени текстилни торби от плодове в магазините на COOP.

Решение и сътрудничество
Веригата хранителни магазини COOP хареса идеята за продажба на рециклирани плодови торбички на Sömnadskollektivet. Sömnadskollektivet получава заплащане за продадените торбички и ги допълва в магазина според изискванията. Чантите се заплащат от клиентите на Coop. Те плащат за една торба 1 евро. Тъй като и двете организации имат еднакви основни принципи, партньорството между двете изглежда естествено, като по-голямата кооперация подкрепя по-малката. В момента във фирмата работят 7 души на пълен работен ден.

Шевни работилници
Повечето от продуктите са произведени в магазина на Sömnadskollektivet от еко сертифицирани екологично чисти материали. Освен това Sömnadskollektivet има отворен семинар и предлага курсове за шиене от любители. Има дори малка гама от дизайнерски продукти.

В бъдеще
НАСТОЯЩАТА КОНЦЕПЦИЯ ЗА РЕЦИКЛИРАНЕ ИДВА в точния момент.  Sömnadskollektivet вижда много бъдещ потенциал и иска да се съсредоточи повече върху бизнес партньорствата. Организацията разговаря с различни компании от индустрията за моден и интериорен дизайн. Интериорният дизайн е голям бизнес и област, върху която Sömnadskollektivet иска да се фокусира. Също така изпълнява няколко задачи за физически лица, които съставляват голяма част от бизнеса си, който се надява на по-нататъшно развитие.     



7. KOOPUS

ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Хората, които се борят за достъп до пазара на труда поради увреждане, дългосрочен отпуск по болест, безработица, злоупотреба или езикови затруднения.

ИНДУСТРИЯ: Промишленост

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Предоставяне на услуги на компаниите чрез договорна работа при сглобяване, сортиране и опаковане на продукти.

ВИЗИЯ: Създаване на работни места в безопасна и адаптирана среда за тези, които са изложени на риск или могат да бъдат изключени.

Koopus произвежда продукти за защита на слуха и защитни каски за Sordinvikmanshyttan AB на договорна основа. Организацията поема договорна работа от различни компании. Основната продукция е насочена към защита на слуха, тя е завършва и доставя директно на клиента, Sordinvikmanshyttan AB. Koopus предприема договорни работи за индустриални компании, от подглобяване до цялостно сглобяване, включително окончателна проверка. Понастоящем в Koopus работят 23 души, като други 30 участват в обучение за работа, стажове, оценяване на работоспособността и езиково обучение.

Опит
Икономическата асоциация Koopus е основана в Хедемора чрез частна инициатива през май 2014 г. Целта от самото начало е да се създадат работни места в безопасна и адаптирана среда за тези, които са изложени на риск да бъдат изключени. Всички са добре дошли в организацията и никой със специални нужди не е изключен.

Търговска изгода
Koopus създава двойни търговски ползи - Koopus създава ценна работа за хора, които се борят за достъп до пазара на труда, като същевременно правят страхотни продукти и предлагат полезни услуги на компаниите.

Потребност
Sordinvikmanshyttan видя потенциал да закупи качествени, достъпни услуги от Koopus, които имат двойно предимство, тъй като компанията успя да ги закупи от организация, чието начинание също имаше социални цели.

Решение и сътрудничество
Производствената индустрия грабна идеята да работи с подизпълнител, чието начинание включва социални цели. Бизнес концепцията се състои в производството на продукти за защита на слуха и защитни каски на договорна основа. Основателят и изпълнителен директор на Koopus Еке Хедблом има опит да бъде движеща сила в производството, както и от дългосрочен отпуск по болест. Възможността да видите и двете страни на монетата беше фактор за успех за цялата бизнес концепция на Koopus.

Подизпълнител за големи компании
Sordinvikmanshyttan AB е основана през 1992 г. и обръща 65 милиона шведски крони годишно.
Основният му продукт е за защита на слуха. Компанията беше достатъчно уверена да прави бизнес с подизпълнител, чиято основна цел беше да насърчи приобщаването и да привлече повече хора на работа. През 2019 г. организацията взе двама нови клиенти от Hedemora, които се свързаха спонтанно с Koopus.

В бъдеще
Може да видим повече от Koopus в цяла Швеция. Благодарение на финансирането от иновационната организация Vinnova, е разработена концепция за франчайзинг за разширяване на Koopus на повече места. Продължавайки напред, можем да видим значението на социалните предприятия да формират консорциуми, за да растат и да споделят режийни разходи, което създава навлизане в процесите на обществените поръчки. 




8. Kunskapscaféerna


ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Кафенетата в горните средни училища в Готланд от известно време се борят да останат печеливши, докато психичните заболявания сред младите хора се увеличават.

ИНДУСТРИЯ: Кафенета.

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Да предлагаме храна в социален център за млади хора с меню, което насърчава благополучието.

ВИЗИЯ: За намаляване на психичните заболявания сред младите хора.

Социалното предприятие управлява кафенета на знанието в общинските гимназии в Готланд. Те осигуряват център, който помага за намаляване на психичните заболявания сред учениците и насърчава благосъстоянието, като предлага редица здравословни ястия, включително субсидирани плодове. Кафенетата на знанието следват същите насоки и здравни цели като горните средни училища.

Опит
Община Висби вижда полза в кафенетата на знанието, които действат като социални центрове в стремежа си да предотвратят психичните заболявания. Благодарение на контакта с Coompanion и участието в неговата концепция за обучение, персоналът се научи как да стартира и управлява компании с акцент върху социалните ценности. Освен това персоналът се научи как да управлява бизнеса печелившо, как да се отнася с клиентите, да избира продукти и да определя цените.

Търговска изгода
Да има място, където по-будните ученици могат да се съберат. Учениците, които не закусват вкъщи, могат да се насладят на пакет за закуска в кафенетата, които са и места за срещи, които също насърчават благополучието.

Потребност
Кафенетата на знанието могат да отговорят на необходимостта от управление на кафенетата в трите общински гимназии в Готланд. Придържайки се към същите здравни цели като училищата, те биха могли да предложат ориентирана към здравето и субсидирана гама ястия, за да помогнат на учениците да постигнат здравните цели на училището и да им дадат приятно място за прекарване на времето и за социализиране.

Решение и сътрудничество
Като начало Coompanion пое отговорността както за операциите, така и за споразуменията, което гарантира, че стартирането ще бъде гладко и лесно. Служителите могат да изпробват концепцията в спокоен темп и няма нужда да я използват самостоятелно, без да са запознати с това, в което се включват. Те сега ръководят социално предприятие и знаят как да управляват бизнеса.

Кетъринг за повишена рентабилност
Те започнаха да проучват възможността за увеличаване на продажбите си и активите, които имат и какво биха могли да предложат при сегашните условия. Те имаха достъп до добри помещения, мрежи и познаване на храната и затова беше взето решението да се започне концепция за кетъринг. Един човек с подходящ опит е бил нает за развитие и управление на кетъринг бизнеса.

Фактори за успех
Допълнителните фактори за успех във връзка със здравето включват по-голямо таксуване за продукти със сода и сладкиши, като същевременно субсидират плодовете. Бизнесът се придържа към същите социални цели и подходи като другите училищни дейности с акцент върху здравето на учениците.



9.  Lärjeåns Kök & Trädgårdar
 ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Хората, които се борят за достъп до пазара на труда и намират смислена работа поради дългосрочна безработица или отпуск по болест.

ИНДУСТРИЯ: Отглеждане и храна.

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Да предлагаме на компаниите екологично чисти услуги, като същевременно създаваме работни места за тези, които се борят за достъп до пазара на труда.

ВИЗИЯ: Да се намали изключването сред онези, които преди са се борили за достъп до пазара на труда, като им предоставят смислена работа.

Кооперация Lärjeåns Kök & Trädgårdar управлява обедния ресторант на Estrella. Lärjeåns Kök & Trädgårdar (Кухня и градини) работи с хора, които преди това са се борили за достъп до пазара на труда. Те стопанисват хотел с търговска градина и растения и предлагат кетъринг и конферентни съоръжения. В Lärjeåns Kök & Trädgårdar работят 12 души, а други 20 преминават обучение за работа. Всички печалби се реинвестират във фирмата, за да се създадат повече работни места.

Опит
Кооперацията Lärjeåns Kök & Trädgårdar стартира през 2011 г. като една от 12 „Vägen ut!“ кооперации. The "Vägen ut!" кооперацията е най-големият франчайз  на социалните предприятия в Швеция, насочена към интеграция на пазара на труда. Основният му фокус е продажбата на екологично чисти стоки и услуги.

Търговска изгода
Estrella е много щастлив клиент - с чудесен ресторант за обяд, в който цялата храна се приготвя от нулата. Партньорството с Lärjeåns Kök & Trädgårdar беше отличено с наградата Nyttigaste Affären през 2017 г.

Потребност
Когато производителят на закуски Естрела търсеше нов доставчик за своя обеден ресторант, Lärjeåns Kök & Trädgårdar беше естествен избор след положителния опит на Estrella да проведе няколко конференции в Lärjeån.

Решение и сътрудничество
Lärjeån вече управлява обедния ресторант на Estrella. Estrella сега набира и провежда обществени поръчки предимно в местния си квартал Angered в Гьотеборг.

Образователни организации
С подкрепата на проекта LEADER на шведския съвет за земеделие, Lärjeåns Kök & Trädgårdar успя да обнови съществуващата си оранжерия, част от която сега служи като класна стая на открито, за да установи партньорства с образователни организации в града.

В бъдеще
Lärjeåns Kök & Trädgårdar наскоро пое хотел за растения Hotell Dahlia, където средиземноморските растения презимуваха в светлина и без замръзване. Това са услуги, които се стремят да се продават на фирми и физически лица. С напредването си Lärjeåns Kök & Trädgårdar се стреми да се превърне в дестинация, достъпна за всички, с акцент върху устойчивостта, околната среда и хората.



10. YALLATRAPPAN

ОБЩЕСТВЕНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО: Жените, родени в чужбина, изпитват проблеми с достъпа до пазара на труда.

ИНДУСТРИЯ: Рециклиране и текстил.

БИЗНЕС КОНЦЕПЦИЯ: Да предлагаме на компаниите екологични услуги, докато създават работни места и услуги.

ВИЗИЯ: YallaTrappan съчетава интеграцията, многообразието, демокрацията, участието на трудовия другар.

IKEA, H&M и YallaTrappan: успешна история за търговски ползи, интеграция и включване. YallaTrappan ръководи кафене, кетъринг и шивачи, както и услуги за почистване и конференции. В рамките на различните си дейности тя приветства жени, родени в чужбина, които се борят за достъп до пазара на труда, за да се включат в обучението на език и работа. Всяка печалба се реинвестира във фирмата, предимно в повече работни места. YallaTrappan публикува две книги, в които описва как работи нейният бизнес. YallaTrappan празнува десетия си рожден ден през 2020 година.

Опит
YallaTrappan е женска кооперация, ръководена от асоциация с нестопанска цел в Малмьо, базирана на социални ценности, която се стреми да подобри интеграцията на жените в пазара на труда. Асоциацията е създадена през април 2009 г., вдъхновена от проекта Trappan (2006-2010), с цел създаване на център и пазар, от които да се възползват и да развиват положителни енергия.

Търговска изгода
YallaTrappan вече си партнира с многонационални компании като IKEA и H&M по въпроси като устойчивост и рециклиране, за да се възползват бизнеса и обществото. Тези партньорства са изгодни за клиентите на организацията, обществото, хората и самата YallaTrappan.

Потребност
YallaTrappan се похвали с добри умения за шиене, устойчивост и кръгово мислене, които предоставиха страхотна възможност за бизнес на компании като H&M и IKEA, като и двете имат ясна политика за устойчивост и опазване на околната среда.

Решение
Партньорството с IKEA започна като задача за шиене на забрадки, които съответстваха на униформата на IKEA за персонала, носещ шалове. През 2016 г. YallaTrappan стана първата външна компания в света, на която е разрешено да създаде шивачи в магазин на IKEA. Това се превърна в огромен успех.

Шивашки услуги в H&M магазин:
H&M искаше да превърне модната индустрия в по-устойчива и кръгова индустрия. Заедно с ustoj`iwoto predpriqtie на H&M, Yalla-Trappan отвори магазин H&M за шивачи в Малмьо, помагайки на клиентите да удължат живота на дрехите си, като ги шият и ремонтират.

Бъдещето на YallaTrappan
В световен мащаб IKEA реши да работи със социални и устойчиви предприятия. Тя вижда тези партньорства като дългосрочни сътрудничества и като нещо, което би искала да разшири за създаването на повече магазини в Швеция и по света.


11. Formstark Norrbotten
Проектът Formstark Norrbotten иска да създаде нови условия за посрещане и възползване от компетенциите в две индустриални области; индустрията на гостоприемството и професионалните специалисти в областта на изкуствата, занаятите, занаятите и дизайна (продължава да се нарича практикуващи), както и обществените участници и организации, работещи в тези области. За да създадете нови видове услуги, произвеждайте продукти, произвеждани на местно ниво и по този начин генерирайки по-привлекателни дестинации в Norrbotten и повече задачи на местните практикуващи.

от:
• Създайте платформа за срещи и мрежи между практикуващи и индустрията на гостоприемството, които да предоставят нови услуги и продукти.
• Укрепване на знанията на индустрията за хотелиерство в местните занаяти.
• Провеждане на развитие на умения за горните целеви групи.

Методите, които ще използват, са: вебинар, мрежови срещи, менторски програми, работни срещи и външен мониторинг.



Снимка на Resurscentrum Konst Norrbotten.

12. Sömnadskollektivet
http://somnadskollektivet.se/


Интегриращо социално предприятие

Шивашкият колектив е социално предприятие, интегриращо лица на пазара на труда, където печалбите се реинвестират в бизнеса и са собственост на самите тях, които работят във фирмата. Много от тях са нови в Швеция и имат някакви умения за шиене и опит в шивашки изделия от родните им страни. Започнали са като проект, където Ана Хейки от Kläder & Form бе инициаторът и вече има 4 служители. Заедно могат да изпълняват широк спектър от индивидуални задачи за физически лица и компании.

За да гарантират качеството на тяхната работа, те участват в разработването на методите на ASF Academy.  Също така са доставчици на шведската служба по заетостта по отношение на сайтовете за обучение, интегрирани в работната среда. 

Ако желаете да работите с нас, свържете се с шведската служба по заетостта и резервирайте учебно посещение с колектива за шивачки заедно със съветник.

Устойчива мода

Искаме да дадем възможност на нашите клиенти да консумират и използват дрехи по по-устойчив начин. В студиото можете да получите помощ при шиенето и промяната чрез шивачите, а в магазина можете да намерите мода на еко сертифицирани екологично чисти материали или рециклирани материали, като нашата торба с плодове и зеленчуци.

Повечето от нашите дрехи в магазина са проектирани и произведени в нашето студио тук, в Luleå. Разполагаме и с асортимент от различни дизайнери с дребномащабно производство.



No comments:

Post a Comment